Alle oplever tristhed indimellem

Det er naturligt at blive trist indimellem. Du kan opleve tristhed, når du møder modgang, manglende støtte, kritik, tab, ensomhed eller mange krav.

Tristhed kan mærkes som en tyngde i kroppen. Du bevæger dig langsommere, og det kan føles anstrengende at bruge kroppen. Du kan kende det på at din trang til søde sager, kaffe, cigaretter, Netflix og alkohol øges.

Din krop fortæller dig at den har brug for tilført energi, men også søger ro. Det overnævnte kan give begge dele, men det giver ikke den ønsket effekt i længden og er bestemt ikke en holdbar løsning på tristhed.

De fleste af os undviger bestemte følelser og heraf kan tristhed være en af dem.

Måske bruger du din humor til at skjule den underliggende tristhed både for andre men også dig selv.

I perioder eller situationer hvor du oplever indre uro og spænding, vil du oftest have tildens til at fjerne fokus fra dine følelser, i den tro at du hermed finder ro.

Men ignorering af dine følelser, vil have konsekvenser for dig fremover og vise sig i et andet ansigt. I vrede, frustration, nedsat livskvalitet, manglende energi/glæde, selvdestruktivt adfærd, udmattelse, grimme ord til dig selv og andre…

Derimod hvis du tager hånd om din tristhed ved;

– At anerkende dig selv, at det er sådan du har det lige nu i dit liv. At du accepter, at trisheden er der.

– Tillad dig selv at have aftener hvor du er trist, måske er der behov for at græde en del.

– Evt. Skriv ned hvad du er trist over. Find måder at trøste dig selv på, om det er at gå på cafe, gå en tur i skoven, tilbring tid med dine veninder eller kæledyr. Det vigtige er, at du gør noget som som er rart for dig og her kan regulere din følelse af tristhed. Det vil give en form for lettelse og mere tilfredshed i dit liv.

Og husk!!! En af de mest vigtige ting efter min mening, når du favner din tristhed.

– Brems dømmende tanker om dig selv, andre eller om situtationen. Prøv at se situationen udefra.

I livet, er det vigtigt at vi minder os selv om, at selv de stærkeste mennesker græder ❤️.

Husk det ❤️

Stort kram til dig fra mig

De varmeste hilsner
Terapeut 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen